Lite tankar om ryggproblem & träning mm.

Som jag skrivit lite om tidigare så var jag med om en ridolycka för några år sedan. 
 
Jag tycker att jag har fått ganska bra ordning på ryggen sedan dess. Men det innebär inte att problemet är helt borta. I perioder får jag fortfarande ont, och ofta handlar det om att jag har varit inne i en lite ond spiral. 
 
I min värld (läs i min ålder av 30 + ;) så hänger allt ihop. Sömn, kost, träning, vila. 
De senaste veckorna har jag jobbat ganska mycket (mycket stillasittande i bil). Jag har stressat endel, sovit ganska dåligt (besökt många olika varianter av dygnsrytm) och även tränat dåligt. Som ett brev på posten tappar jag då ofta också aptiten litegrann. Sommarens tvära kast mellan kall AC i bil och högsommarvärme ute kan helt klart också spela in som roten till det onda i dramat med mina för tillfället sjukt stela muskler i rygg och nacke. 
 
 
Jaha... vad gör man åt detta då? 
 
 1. Ta hjälp! 
 
Gå till sjukgymnast, naprapat eller läkare. Jag har provat både massage och akupunktur och lite annat i de perioder det varit som segast, och det har hjälpt mycket. 
 
(OBS! Jag är långt ifrån någon expert på ryggproblem, men efter snart 10 år med egen erfarenhet av att periodvis ha ont i ryggen så kan jag i alla fall dela med mig av vad som funkat (och inte funkat) för mig! Punkterna nedan är helt enkelt bara generella tankar, åsikter och lite insikter från en människa som både har lyckats och misslyckats och fortfarande hankar sig fram emellenåt helt enkelt!)
 
2. Människan är gjord för att röra på sig. 
 
Detta har blivit min fasta övertygelse. När problemen började komma för mig så fick jag inledningsvis rådet att vila och ta det lugnt. Så jag gjorde det. Och blev inte ett dugg bättre... Jag fick bara mer och mer värk, tappade aptiten, gick ner i vikt, tappade muskler och sov bara sämre och sämre. Jag blev typ rädd för min egen kropp och vågade inte röra på den mer än i korta förflyttningar till och från jobbet. Mentalt kände jag mig otroligt skör och uppgiven. Inte den mest positiva perioden i mitt liv... 
 
 
Tillslut fick jag fan nog. Köpte en hund som var mer vild än tam och hade plötsligt inte tiden att fokusera på min smärta och skörhet längre. Hunden åt typ på på allt som kom i hennes väg, så för att få behålla inredningen någorlunda intakt hemma var jag helt enkelt tvungen att ta mig ut och i alla fall promenera. Och där började det faktiskt räta upp sig lite. Jag fick i alla fall in lite endorfiner och någon form av mening i tillvaron igen. I inlägget en trogen träningskompis har jag skrivit lite mer om mötet med Mita. =)
 
 
 
3. Människan är till för att röra på sig, MEN att röra på sig behöver inte betyda att gå på gymmets tuffaste pass flera dagar i veckan eller lyfta sin egen kroppsvikt i bänkpress. Eller att man bara är en "träningsmänniska" om man kör Vasaloppet, ironman eller Stockholm maraton. 
 
Nu låter det som att jag dömer dem som tränar för allt ovan, jag vill förtydliga: så är det verkligen inte! Jag tycker snarare att det är coolt med människor som sätter mål och klarar dem! Det jag menar med ovanstående är helt enkelt bara att få lägga in en liten brasklapp om att det är fördelaktigt att vara realistisk när man drar igång. 
 
Det var nämligen inte jag. När jag väl hade bestämt mig för att det fick vara nog med stillasittandet och värken och att jag inte tänkte lyssna mer på det där om att vila så brassade jag igång. Jag har alltid tränat och hållit igång och egentligen aldrig haft några pauser, men nu hade jag varit stel och inaktiv i cirka 1,5 år. Det hindrade inte mig från att skena i tjurighet och sparka igång med både tuffa gruppträningspass, gymträning, löpning. Bli gruppträningsinstruktör. Anmäla mig till lopp. Samtidigt som jag fortfarande gick en del med hunden, jobbade skift, skulle hinna med allt annat..Ja. ni fattar... 
 
Min kropp slog ju bakut igen...Ryggen klarade sig hyfsat, men knän och höfter, fötter... var inte alls förberedda på denna plötsliga förändring. Vilket leder oss in på...
 
 
 
4. Lyssna på dig själv, din kropp, din dagsform. Stirra sig inte blind på det som står i tidningar, eller det som dina tränande polare säger är "the shit". 
 
Du kan absolut inspireras av dina polare och även det som står i tidningar. Men använd sunt förnuft. Låt kroppen få vänja sig. Det är ingen stress! Vi tenderar att jaga så snabba resultat idag, men varför? 
Det är som att vi lever i ett samhälle där allt ska gå så sabla fort och maxas så hårt idag. 
Det här med att ha en stabil grund att utgå ifrån känns det lite som att man prioriterar bort i samhället överlag. Man lappar och lagar och stressar istället. Men man bygger ju t.ex alltid ett hus från grunden liksom. Det tar tid att bygga ett hus. Men vi tenderar att glömma detta då det gäller vår egen kropp. 
Vi ställer ibland orimliga krav på hur kroppen förväntas prestera och forma sig. 
 
Oavsett om det gäller att bygga muskler eller tappa i vikt, eller få ordning på ryggproblem... Rom byggdes inte på en dag. Saker tar tid, det är OKEJ! Det är normalt. Kroppen behöver tid att ställa om sig. 
Har du dessutom ett stressigt heltidsjobb, kanske barn, hus, eller massa andra aktiviteter som också kräver ditt engagemang så måste du vara lite schysst med dig själv och din kropp. 
 
5. Lite tips då... 
 
Jaha, vad skulle jag konkret tipsa om för träningsformer då? 
För det första vill jag faktiskt slå ett slag för vanliga promenader. Vem har sagt att promenader inte är träning egentligen? Det är ett utmärkt sätt att komma igång och bara röra på sig de dagar allt känns segt. Gillar man att springa så kan man öka succesivt med att gå/springa. Promenera i skogen är ju en personlig favorit för mig just för avkopplingen det också ger. 
 
 
Simning är också en bra start. Skonsamt.
 
Styrketräning med ett bra upplägg för hela kroppen. Kanske efter samråd med sjukgymnast om det finns områden man specifikt behöver stärka upp eller saker man inledningsvis bör undvika. Kanske behöver man kombinera styrketräning med lite rörlighetsträning. Är man väldigt stel kan det hämma tekniken i vissa övningar, så det kan vara bra att kombinera med ett stretchprogram. 
Styrketräning är verkligen grymt för att bygga upp en stabil grund. 
 
 
 
Det finns massa roliga gruppträningspass, ibland kanske det är det som gäller för att man ens ska lyckas komma iväg och träna, men undvik då fällan att jämföra dig med alla andra. Du är kanske inte 22-åringen som har tiden att gå på detta specifika pass 3 dagar i veckan och därför orkar hänga med i alla svängar. Ha självinsikt nog att köra efter din dagsform och dina förutsättningar. 
 
6. Hur gör jag då? 
 
Jag försöker faktiskt ha allt ovan i åtanke. (Oj vad präktigt det låter, men iaf...) Igår var jag så vansinnigt stel då jag vaknade. Jag började med att stretcha. Jag har laddat ner YOGOBES app och kör lite yogaövningar därifrån. Jag stretchar helt enkelt de områden som känns stela. Även här gäller det att inte stirra sig blind på den superviga instruktören och ha självinsikt nog att stanna där det känns bra. 
 
 
Sedan gick jag ut i skogen. Jag började med att bara knata på, flaxa runt med armarna och ökade succesivt tempot. Sedan sprang jag, (eller sprang var att ta i). Jag lufsade 3,5 km i sakta mak. Kände in kroppen. Jag fick upp cirkulationen så pass att det faktiskt kändes behagligt tillslut, då ökade jag litegrann. Sedan hoppade jag i sjön då jag kom till stugan och simmade en sväng. Sedan stretchade jag lite igen. Idag känns det lite bättre. Ska ge mig på något liknande alldeles strax. 
 
För mig gäller det också att inte gräva ner mig mentalt. Ryggvärk tar på, men det blir inte bättre av att hela tiden tänka på det. Jag vet att det kommer gå över. Jag ska också planera in mycket sömn i helgen och se till att få i mig bra mat på hyfsade tider, det hjälper faktiskt.
 
Allt hänger verkligen ihop, jag är övertygad om det.
 
Oj, det blev långt! :) Men kanske någon kan ha nytta av det! Framförallt jag själv, jag behöver påminna mig själv hela tiden om vad som är viktigt på riktigt och varför jag egentligen håller på! 
 
Pt - Tid - tips - träningsglädje
1
Stel morsa

Du inspirerar !

Svar: Men tack detsamma Stel-morsa! 😊
skogspuls.se