Tips för träning i sommarvärmen!

Förutom att jag snart börjar jobba på mitt vanliga jobb så drar jag även igång på mitt extrajobb med lite utomhusträning igen! 
 
Sitter och spånar lite på hur jag ska lägga upp det hela, och kände därför att det kunde passa bra med några träningsrelaterade tips såhär i högsommarvärmen! :) 
 
 
 
1. Appen Seconds. 
 
 
 
Varianten jag har heter seconds interval (jag minns faktiskt inte om jag betalade för den eller inte, men den var isf. inte speciellt dyr) Finns även i PRO i appstore. 
 
OBS! Det här är alltså inte reklam på något sätt utan helt enkelt ett TIPS på en träningsapp jag tycker är grym!
Sorry för dålig bild (skärmdump). 
 
Den här appen använder jag rätt mycket då jag sätter ihop framförallt cirkelträning. 
Den går jättebra att kombinera med musik och man slipper ha tidtagarur eftersom appen själv håller tiden (en sån där charmig dataröst ropar ut då det är dags för vila eller byte av övning). 
 
 
 
De 7 övningarna ovan körde jag igenom 1 varv efter en löprunda tidigare i sommar för att få in lite styrka och extra puls. Just här är det 40 sek. jobb och 20 sek. vila, det blir drygt 7 minuter totalt. 
 
Ibland sätter jag ihop övningar såhär då jag har dåligt med inspiration och bara vill röra på mig lite:
 
10 minuters uppvärming (ex löpning)  + 3 varv (21 min) ger drygt 30 minuters träning. 
 
 
 2. VÄTSKEERSÄTTNING
 
 
Framförallt om man kör konditionspass utomhus och svettas mycket. Jag brukar dricka resorb då jag tränar på sommaren, men den var helt slut på apoteket, så det blev denna variant. 
 
 
Funkar för övrigt också enormt bra att kombinera ihop med ostkrokar OCH pizza dagen efter stadsfest! :) 
 
Rent allmänt i denna värme...Särskilt om man tränar ute:
 
-kör på morgonen, kvällen eller i skuggan.
-Ta det lugnare
-Kör korta pass
-vila längre om det behövs
-drick mycket vatten både under och efter passet
- att slå sina personbästa kanske man inte behöver satsa på den varmaste svenska sommaren på 260 år! :)
 
Rent personligen försöker jag se träningen mer som ett "underhåll av kroppen" just nu. 
De pass som blir av är bra, annars blir det mer vardagsmotion vilket duger utmärkt. 
 
Absolut är träning en färskvara, men att våga vila lite extra (både mentalt & fysiskt) kan verkligen också göra underverk för kroppen. Ibland har jag blivit förvånad då jag drar igång igen efter att ha vilat lite mer än normalt att kroppen fakiskt känns riktigt pigg, glad & stark! 
 
Det var det, ta hand om er i värmen! 
Pt - Sommar - tips - träningsglädje - utomhus
1
Ja du vet vem..

Bra tips !

Svar: Men tack! 😊 mkt är väl Självklarheter kanske, men appen är iaf grym!
skogspuls.se