Löpstyrka ute!

Förra helgen körde jag ett pass "löpstyrka"  (LÄNK) på Bondsjöhöjdens utegym. 
 
Jag gick utfallssteg, körde knäböj i maskin, på den upphöja bänken i bild körde jag "enbensutfall", (upp på ett ben, bromsa ner med knäkontroll), på klätterställningen körde jag "excentriska tåhävningar", jag körde "draken" och på mattan gjorde jag enbenshöftlyft och stretch. 
 
Däremellan körde jag lite allmänt "häng och sväng och flams och trams". 
 
 
Helt klart blir vissa övningar bättre med tillgång till lite vikter och skivstänger, men jag kunde helt enkelt inte motivera mig att stänga in mig på ett gym. Jag sitter inne nog i veckorna liksom. 
 
Och med lite fantasi går det verkligen att få till riktigt bra pass även ute. 
 
 
Coachen var med, inte ett dugg imponerad över mina akrobatiska övningar, men då hon fick köra intervaller i form av "kasta gris" på eljusspåret sedan så blev hon i.af något mindre dissig. 
 
Knäböj 3x15 
 
Utfallssteg (dock utan viktplata) 3x15
 
 
Draken (dock utan viktplatta) 3x 5 per ben 
 
 
Enbenshöftlyft 3x 8-10 per ben (den här är jobbigare än den ser ut, testa) 
 
 
Excentriska tåhävningar 3x 15 per ben 
 
 
Det här är inte de roligaste övningarna, jag ser inte så jäkla rolig ut på bilderna heller, men jag tar med dem ändå, dessa övningar ihop med några fler + mycket stretch (rumpa, baksida/framsida lår mm.) har helt enkelt fungerat super för mig efter att jag hade löparknä. Nu har jag slarvat ett tag, men den här veckan har jag fått till ett pass på jobbet och ska se till att köra något i helgen också. 
 
Viss träning brukar jag jämföra med renovering. Lägger man inte tid på det lite tråkiga underhållsarbetet så blir inte slutresultatet lika bra. Usch vad präktig jag låter, men det är lite så det är för mig i alla fall, särskilt med tanke på att jag inte är 22 längre. =) 
 
Och kan man köra ute så tycker jag i alla fall att det blir något roligare, friskluften gör det där lilla extra för att höja energinivån! 
tips - träningsglädje - utomhus