3 km vardagstimeout

I Torsdags var jag så innerligt trött och less efter jobbet.
Det kändes typ som om jag hade syresbrist i hjärnan. Som att jag var dränkt av krav och måsten. Som att axlarna hade flyttat upp till öronen och bestämt sig för att bosätta sig där. Egentligen ville jag bara uppsöka närmsta soffa och sova bort någon timme av livet (det hade förvisso inte varit fel det heller), men jag valde att ge skogen en chans. 
 
 
3 km kravlöst lufs senare var huvudet faktiskt rensat på en hel del skit. Lite ny luft hade fått passera i systemet, och energinivån var helt klart förhöjd. Inte på topp, men klart förbättrad! Som att jag tänkte lite klarare,gladare och piggare igen! 
 
En 3 km vardagstimeout var alldeles perfekt denna eftermiddag. Vissa skulle nog säga att 3 km är alldeles för kort, jag säger att vissa dagar är 3 km alldeles lagom. Det beror på vad man är ute efter. Där och då var jag ute efter frisk luft, ny energi och att få vara mig själv en stund i en miljö som inte krävde någon form av prestation av mig. 
 
 
 
Träning/motion är bra för både hjärnan och kroppen, så är det bara. Men det behöver inte alltid vara så dramatiskt! (som de säger i någon reklam som jag inte kommer ihåg vilken det är nu :)
 
Pressa tider, köra intervaller och maxa pulsen passar bra i perioder då vardagen känns snäll och lätt i övrigt. Då kan träningen få stå för lite utmaning och adrenalin. 
 
De perioder vardagen maxar, utmanar, stressar och ställer krav behöver träningen kanske få vara och användas som just en vardagstimeout. Då behöver träningen kanske få vara motvikten till allt maxande och istället stå för det där snälla, energigivande och prestationsfria. 
 
Det var bara lite tankar från nu! 
 
Trevlig helg! 
 
Löpning - livet - träningsglädje - utomhus
1
Johanna

Du skriver så bra & klokt! En förebild för mig! :)

Svar: Men vad du är snäll Johanna! :) DU om någon är väl en förebild!
skogspuls.se