Lilla tågluffen!

Klockan var strax efter 7 på morgonen då vi krängde på oss ryggsäckarna och började traska ner mot tågstationen. Det var Augustis första morgon, en solig sådan!
På Härnösands torg tog resans första bild, här står jag lite sådär överdrivet förväntansfull och smilar upp mig!

Vi rullade söderut genom ett somrigt Sverige. Tågets rogivande dunkande mot rälsen blandades med rastlösa barns frågor om "är vi framme snart" och travgängets funderingar om vilken häst som skulle springa snabbast i helgen.

Det är något jag verkligen gillar med tåg, det här med att man får se så mycket, åkrarna och ängarna utanför fönstret med betande kor och hästar, faluröda stugor och lägenhetskomplex, grafitti och industriområden, städer, samhällen, byar, skogar. De stolta syskonen som reser själva för första gången och möter upp mormor och morfar på en perrong söder om Sundsvall, ungdomarna som ska till Stockholm på fotbollsmatch och konsert, tanten med en neonrosa slinga i håret som unnar sig ett glas vin och en räkmacka till lunch.

På den klassiska järnvägsknuten Hallsberg unnade jag mig att halsa en Jalla drickyoghurt från Ica. Bara att gå på ett Ica på ett annat ställe tycker jag är roligt, det är ju inte mycket till upplevelse i sig kanske att gå på affären, men ändå det upplyftande i att få se något annat än sitt invanda liksom.

Vi var framme strax innan klockan 19 i Göteborg där vi landade på en myllrande cenralstation i ett virrvarr av människor, taxibilar och spårvagnar. En sommarkväll full av liv och rörelse!
Efter en middag på tacobar gick vi en liten svängom.

Det är så himla mysigt att bara strosa runt i en ny stad en sommarkväll tycker jag!

Vi spanade in den klassiska turistbåten Paddan som också blev det första vi tog oss för efter Fredagens frukost. Vi var t.o.m så taggade och ute i så god tid så att vi fick plats på första turen!

Det må vara turistigt, men en lärorik och härlig tur som visade allt från Göteborgs hamn till fiskekyrkan och så lite historia på det. Att vi hade turen att tajma in full sommarvärme gjorde ju inte färden sämre direkt! Efter paddan blev det ett besök i fiskekyrkan och därefter en heldag på stan. Göteborg är verkligen en härlig sommarstad!

Dag två innehöll bl.a ett besök på Liseberg. Jag har varit där då jag var yngre, men mindes inte att det var så mysigt som det var! Vackra och välbevarade äldre byggnader och karuseller blandades med nya fräna åkattraktioner och charmiga restauranger och mindre butiker. Det blev inga karuseller den här gången, vi fokuserade på mat och fika och rullade sedan bokstavligen mot hotellet i en fantastiskt charmig spårvagn från 1930-talet! Åh! Alltså Götebrog är verkligen en charmig stad!

Här står jag och smilar upp mig sista dagen innan hemfärd! 4 dagar var vi ute och luftade oss totalt sett.

Summa summarum kan jag verkligen rekommendera en liten tågluff, helt klart trevligt att se lite av sommarsverige genom tågrutan och SJ levererade faktiskt alla avgångar och byten i tid!