Vad jag har lärt mig av att träna som gravid!

Här kommer min fjärde och sista del med några sammanfattande tankar om att träna som gravid. 
 
Jag vill för det första verkligen poängtera att jag inte är någon expert. Långt ifrån. Jag är en träningsglad människa med viss utbildning som själv har tyckt att det har varit himla roligt och inspirerande att läsa om hur andra har tänkt och tränat under sina graviditeter, så kanske kan någon av er som läser ha nytta av detta! 
 
 
 
VAD JAG HAR LÄRT MIG AV ATT TRÄNA SOM GRAVID: 
 
<< Att verkligen lyssna på kroppen och sin dagsform och släppa all form av prestationstänk. Är det någon gång träningen ska Ge energi och inte ta så är det nu. 
 
<<Att välja övningar som man känner sig trygg med. Det finns saker man bör undvika efter omkring vecka 20, hopp och kontaktsporter mm. Ta hjälp av en PT, kolla om gymmet har en gravidträningsgrupp, läs på, jag har tex. läst två olika böcker och en del seriösa träningsbloggar för fakta och inspiration. Jag laddade även ner en gravidträningsapp på telefonen. 
 
<< Folk kommer att ha åsikter, vissa kommer att inspireras, andra kommer att provoceras. 
Jag har helt klart blivit lite lätt irriterad ibland på att andra liksom tar sig rätten att fritt lufta sina åsikter om vad jag gör med min egen kropp under min graviditet, men det är bara att försöka släppa det och tänka att de flesta vill väl, men kanske baserar sina råd som man inte har bett om på hur det var för 30 år sedan. Man får försöka att hitta någon slags distans till det och landa tryggt i att man själv känner sin egen kropp bäst, man har ju trots allt har bott och vistats i den ett helt liv. 
 
<<Vill man inte träna som gravid, så gör inte det. Man kanske har haft veckor av illamående och har en energinivå som är på botten, just då ger träningen kanske inte så mycket ändå. Eller så vill man bara inte helt enkelt och det är precis lika okej.
 
<<Det är lika viktigt att känna efter när man bör avstå och att det kan vara minst lika sunt! 
 
<<Jag har haft turen att slippa foglossning, men ta hjälp av sjukgymnast eller liknande för att få råd kring hur man ska tänka då. 
 
<<Sunt förnuft kommer man långt med! 
 
<< Stödstrumpor är förbannat skönt! :) 
 
 
Det var det hele! 
 
Här hittar ni DEL 1, DEL 2 och DEL 3 
gravid - träningsglädje