500 gram frukt & grönt!

Jag läste en tidning häromdagen där det skrevs om någon diet där rekommendationen var att äta 1 kg frukt och grönsaker varje dag. Jag vet att jag har ganska stora förbättringsområden då det kommer till det här med "frukt & grönt"  så när jag läste om mängden 1 kg så kände jag mig verkligen SÄMST...
 
När jag bodde på all inclusive hotell i Grekland fick jag rimligen i mig den mängden av att skena i buffe’n 3 gånger per dag, men det känns faktiskt inte realistiskt att jag skulle lyckas med det Måndag - Fredag i vardagslunken och matlådeträsket. 
 
Efter att ha läst den där tidningen så kollade jag även upp vad livsmedelsverket säger om saken och där rekommenderas 500 gram frukt och grönsaker om dagen för vuxna och barn över tio år.  (Källa: livsmedelseverket.se) 
 
Det känns faktiskt mer rimligt att jobba på!  
 
(null)
 
Jag brukar aldrig väga mat annars, men just i det här fallet ville jag ta reda på hur mycket 500 gram frukt och grönsaker faktiskt är. Så jag gjorde ett litet "frukt & grönt experiment". Tre olika varianter: 
 
 
Här är 520 gram fördelat på 1 äpple, 2 kiwi, 1/2 paprika och 1 liten tomat. 
Jag tänker: en tomat till lunchen, en halv paprika till middag. Två kiwi + äpplet ihop med en skvätt juice och någon isbit skulle kunna bli en rätt god smoothie att hälla i sig som mellanmål, eller till frukosten. Eller bara äta som de är såklart. 
 
 
Här är 580 gram fördelat på 2 dl blåbär, 1 stor banan, 7 bitar tinad fryst broccoli och 3 små morötter.
 
 
Här är 490 gram fördelat på 1 hel paprika, 1 tomat och 1 äpple. 
 
Jag ska tillägga att jag har försökt välja "realistiska" frukter och grönsaker, - alltså sånt som känns rimligt att handla hem de flesta veckor. Det här är ingen diskussion om vilka frukter eller grönsaker som är nyttigast hit och dit, utan helt enkelt en översikt på olika varianter av ca 500 gram frukt och grönsaker.
 
 
 
Det som slog mig är att mängden inte känns orimlig att få till. Att slänga i några bitar fryst broccoli i matlådan eller skiva några bitar äpple till frukost eller några bitar paprika till middag är ju rätt enkla grejer som faktiskt ökar på både grammen, men framförallt vitaminerna, antioxidanterna och fibrerna!
 
>>För det är det som är syftet vill jag poängtera: att lägga till för att få i mig mer av sådant som är bra för kroppen, inte att minska på något i övrigt. 
 
Jag vill också poängtera att min mening verkligen inte är att "hälsohetsa", jag gjorde detta helt i eget intresse, som ett litet "vardagsexperiment" , men det blev faktiskt som en lite rolig utmaning att försöka få till, så jag tänkte att jag faktiskt kan dela med mig av det som ett litet tips! 
 
Gillar ni den här typen av inlägg eller känns det mest präktigt och klämkäckt? 
 
Har ni några "frukt & grönt tips"? 
 
De mottages isf. gärna! 🤗 
 
Visa fler inlägg