Träning under graviditet vecka 30-39

De sista veckorna blev det ju helt klart tyngre. Jag kände dock att jag behövde ta revansch från den miserabla fotstukningsturen under sista semesterhelgen, så den första helgen i Oktober begav vi oss till Skuleskogen för ett nytt försök. Det var verkligen en superfin höstdag!
 
 
Vi nådde fram till Näskebodarna där det blev fika och fotografering. Jämarns vad jag smilar upp mig... Men jag minns att höstvädret gjorde en lite sådär klämkäckt glad! Jag tror att jag var i vecka 31 här, jag minns att det var någonstans här som jag kände att jag behövde börja sänka tempot lite när jag var ute och traskade på, men energinivån kändes fortfarande rätt bra minns jag!  
 
 
Mycket tack vare att jag är ganska "glad i maten" som de säger, att få i sig energi hade dittills inte varit några som helst bekymmer för mig direkt, detta ändrades dock några veckor framåt. Mer om det längre fram. 
 
 
Jag tror att vi var ute och gick i typ fyra timmar eller så och efter det kände jag av en trötthet i kroppen på ett annat sätt än jag brukar, så det här fick bli den sista lite längre turen jag gjorde, men det var riktigt kul att kroppen orkade hänga med på en lite längre höstvandring ändå! Dock en långsam sådan som sagt! Tacksamt också att jag klarade mig ifrån fler fotstukningar! ;) 
 
 
Hösten bjussade på några riktigt fina helger så jag försökte passa på att vara ute så mycket det bara gick. Här var jag i vecka 35, vi lunkade runt Klubbsjön och tog en lång fikapaus vid klipporna och jag hasade upp för att kolla utsikten. Således inte fullständigt otymplig än, men ändå ungefär lika snabb uppför som en snigel. Tempot här var med andra ord fortsatt väldigt lugnt. 
 
 
Hösten bestod överlag mest av lugna promenader, fokus låg mer på friskluft än motion. Överlag så föredrar jag ju att hänga utomhus framför att stänga in mig på ett gym egentligen och Novemberdagar som dessa måste man ju bara suga åt sig solen! 
 
 
Det jag har känt de senaste veckorna (är i skrivande stund i vecka 39) är att energinivån har varit betydligt lägre och det handlar främst om att jag de sista veckorna faktiskt har haft ganska svårt att äta. Det är helt klart första gången i livet jag upplever det som ett problem att få i mig mat! =)
 
Det är verkligen trångt så jag får bara i mig små portioner. Jag har försökt att fördela över dagen och äta lite och ofta, men vissa dagar har jag helt enkelt för lite energi för att det ska räcka till någon form av träning. Så då skiter jag i träningen helt enkelt. Det skulle ju liksom inte ge mig någonting mer än ännu sämre energi ändå.
 
 
I förrgår var dock en pigg dag, jag hade både sovit och ätit bra, så då fick jag till ett gympass. Jag kör fortfarande 1-2 gånger i veckan i gymmet, med ungefär samma övningar som tidigare och lägger in den vila som behövs mellan seten. Vikterna anpassas efter dagsform. Denna dag blev det 30 minuter i gymmet och 30 minuter hundpromenad i snigelfart. 
 
Idag däremot är en riktig vilodag som istället kommer ägnas åt julpynt! 
 
Här hittar ni de andra inläggen på samma ämne: 
 
 
 
Och så kommer en sammanfattande del 4 framöver! 
 
gravid - träningsglädje