Ett kroppsligt pensionsspar!

Anledningen till att jag är intresserad av sambandet mellan kost och hälsa är att jag hade barnreumatism som debuterade och var som värst när jag var omkring 10-13 år. Jag fick bl.a ledväska i mina knän och behövde tömma dem på sjukhus. Dock hade jag turen att få träffa en läkare som hade forskat på sambandet mellan barnreumatsm och celiaki (glutenallergi). Det visade sig att jag var glutenallergiker och efter att ha börjat äta glutenfri kost så blev jag i princip symtomfri och kunde börja leva som vanligt igen. 
 
Känslan av reumatisk värk har dock blossat upp i mindre skov under livets gång, jag kan bli rätt stel i knän och höfter emellanåt, men det har gått att hålla i schack utan mediciner och jag har i princip alltid kunnat leva som jag vill med träning och en rätt aktiv fritid utan större problem. I samband med graviditeten upptäckte jag dock att jag mådde väldigt bra rent kroppsligt, jag hade nog faktiskt inte ont eller var stel en enda dag. Däremot kom ett rejälare bakslag nu cirka 3 månader efter förlossningen, vilket tydligen (av det jag läst mig till) inte är helt ovanligt. Det verkar vara relaterat till alla dessa hormoner som galopperar runt i kroppen under graviditet och amning. 
 
Men i och med att jag redan i unga år fick förmånen att vara med om att en ändring av kosten fick mig att bli så pass bra så har det väckt ett intresse för sambandet mellan kost och hälsa. Jag är dock generellt inget fan av dieter, baksidan med det hela är att jag också fått upleva hur begränsande det kan vara att behöva utesluta saker ur sin kost. Jag är även för mycket livsnjutare för att helhjärtat kunna gå in i en strikt diet. Däremot tar jag gärna till mig av nya råd och rön som inspiration i matlagningen! Och just nu vill jag lära mig lite mer och inspireras av det som kallas "antiinflammatorisk kost". 
 
 
 
Jag tänker också att man inte behöver göra det här med förändring så dramatiskt, istället för att ändra hela sin livsstil så kan man ju faktiskt välja ut vissa delar att fokusera på. På senare år har jag t.ex börjat äta lite mer vegetariskt, det är väl en kombination av både miljöskäl och hälsoskäl. Det gick dock lite trögt att komma igång till en början, så jag lade ribban på att laga en köttfri måltid i veckan vilket kändes rimligt att få till, succesivt har jag dock hittat fler och fler recept jag gillar, så nu kan det ibland tom. bli två köttfria middagar i veckan om andan faller på. Men det är inget krav, blir det en gång i veckan så är det fortfarande "good enogh". 
 
Jag ville också minska på sockret. Att sluta helt känns varken roligt eller realistiskt. Men en grej jag faktiskt nästan har slutat med är att köpa hem lösgodis, jag kan nämligen inte sluta om jag börjar äta godis. Oavsett hur mätt jag är så fortsätter jag att trycka i mig tills jag finner mig själv liggandes alldeles kallsvettig och proppmätt som en säck potatis i någon soffa med sockerflottiga fingrar, alldeles uppsvälld och dan. Jag mår allmänt dåligt i hela mig efter ett sånt taberas och har faktiskt ocks märkt att jag blir stelare i lederna när jag äter för mycket socker. 
 
Så istället har jag försökt mig på lite bakning. På helgerna blir det nu istället för godis tex. en kladdkaka med grädde och blåbär. Det är ju socker även i kladdkaka, men den totala mängden blir ändå betydligt mindre än om jag skulle ha hetsätit en godispåse och så lurar jag ju i mig lite nyttigheter i form av blåbär också. Grädde är väl inte heller det nyttigaste man kan äta, men det innehåller i vart fall betydligt mer närng än exempelvis winegums och bidrar också till en rejälare mättnadskänsla som gör att jag i slutändan mest troligt ändå äter mindre mängd onyttigheter totalt sätt. Ett exra plus är också att det blir billigare och att jag insett att bakning faktiskt är lite trefligt när tid finnes! 
 
 
 
Jag säger inte att detta är optimalt, men det är ett bra sätt för mig. Jag tror inte på förbud och måsten i alltför hög utsträckning, för mig skulle det säkerligen fungera och till och med vara bra att utelsluta vissa saker helt en kortare period som en "kickstart", men i längden vill jag inte att min tillvaro ska styras av att jag måste äta eller för den delen träna på ett alltför specifikt sätt. 
 
Tanken med 80/20 är också något jag gillar. 
80 % nyttigt och 20 % livsnjut. På semestern kan det tom få vara 70/30 utan att jorden går under för det. 
 
Det är inte orimligt att få till ändå. Och i slutändan handlar det ju om att få vara pigg och må bra och få fler friska år. Som ett slags kroppsligt pensionsspar. Hujedamig vad lillgammal jag låter nu, men så får det vara. 
 
Det är svårt att skriva om kost och träning tycker jag, det kan bli både präktigt, pekpinnigt och tradigt, men det här är lite om hur jag tänker i alla fall för att försöka få till nån slags mix av livsnjuteri och hälsa utan att tillvaron ska kännas alltför uppstyrd. 
 
HÄR är föresten ett inlägg om frukt & grönt! 
Mat - hälsa